#2 Knipperende LED op breadboard


In deze Nederlandstalige Arduino tutorial voor beginners leer ik je hoe een breadboard werkt, wat een LED is, hoe weerstanden werken en hoe je een LED in een breadboard kunt laten knipperen.

De weerstand calculator vind je op https://www.weerstandcalculator.nl

Benodigdheden

  • 1× Arduino
  • 1× Breadboard
  • 1× LED
  • 2× Jumper wire (man-man)
  • 1× 470 Ohm (goud-bruin-violet-geel) weerstand

Leerdoelen

  • Weten hoe een breadboard werkt
  • Weten hoe een weerstand met een LED werkt
  • Weten hoe een LED werkt

Bas van Dijk

Over Bas on Tech


Mijn naam is Bas van Dijk, ondernemer, software ontwikkelaar en maker. Onder de naam "Bas on Tech" bied ik op YouTube videolessen aan over technische onderwerpen zoals Arduino en 3D-printen.

De video’s zijn in het Nederlands met ondertiteling, zodat mensen met een gehoorbeperking ze ook kunnen volgen.

Jaren geleden toen ik mijn eerste Arduino kocht had ik maar één doel: zo snel mogelijk een LCD schermpje aansluiten en er een tekst op laten zien. Na allerlei bronnen te hebben geraadpleegd kwam ik er na veel puzzelen eindelijk uit. Ik was als een kind zo blij met die paar letters op een geel schermpje.

Met Bas on Tech wil ik mijn kennis delen zodat ook anderen deze blijheid kunnen ervaren. Ik heb gekozen voor kort en krachtige YouTube video’s, met een duidelijke vaste opbouw en één onderwerp per video. Daarnaast staan onder elke video links naar de broncode en webshops waar de onderdelen te koop zijn.

video Transcriptie


0:00:11.870 Welkom bij deze Arduino tutorial
0:00:15.400 Wat heb je nodig voor deze eerste aflevering? Een Arduino bord en
0:00:19.690 een computer en usb-kabel
0:00:23.230 Maar wat is een Arduino eigenlijk?
0:00:24.950 Een Arduino is een zogenaamde microcontroller. Er bestaan heel veel soorten microcontrollers.
0:00:29.740 Een Arduino kan signalen sturen,
0:00:34.420 uitlezen en hij kan ze verwerken op basis van een programma
0:00:40.850 signalen kunnen IN de Arduino gaan maar kunnen ook UIT
0:00:45.610 dat gaat door middel van pennetjes. Je vindt ze boven en onderaan je Arduino.
0:00:51.230 Om nu te weten waar elk pennetje voor dient zijn ze genummerd en gelabeld
0:00:55.480 Digital input kan hoog of laag zijn: 1 of 0, aan of uit
0:01:10.119 meer opties hebben deze poortjes niet, ze hebben altijd maar twee waarden. Aan de onderkant...
0:01:15.170 zitten de analoge pennen. Analoog wil zeggen dat het allerlei waarden kan krijgen en niet alleen 1 of 0
0:01:21.909 De laatste pin-sectie zit hier
0:01:34.180 de stroom pennen zijn gemarkeerd met power
0:01:37.180 daar vind je onder andere de 5 volt, 3.3 volt, reset en ground
0:01:44.290 Er is nog één onderdeel wat heel erg handig is
0:01:47.229 en dat zit hier, de L (LED)
0:01:51.880 dit is een ingebouwde LED die je met je Arduino kunt programmeren
0:02:01.490 Als je de Arduino IDE hebt opgestart dan zie in het midden je code.
0:02:07.570 Bovenaan een aantal knoppen en de menubalk
0:02:13.000 Ik heb een aantal instellingen aangepast.
0:02:14.100 Ik heb de regelnummers aangezet, en code inklappen heb ik ook ingeschakeld
0:02:20.800 verder heb ik aangezet dat ik uitgebreide uitvoer wil weergeven tijdens compilatie en uploaden
0:02:27.069 voordeel hiervan is dat je precies kunt zien wat de IDE aan het doen is
0:02:31.670 het inklappen is handig als je veel code hebt. Je kunt dan stukken code inklappen
0:02:38.380 we gaan beginnen met
0:02:41.690 voorbeeldcode om het LED op de Arduino te laten knipperen
0:02:46.540 we doen dit via "bestand" dan "voorbeelden",  "basics" en "blink" te kiezen
0:02:53.530 je ziet dat er nog veel meer andere voorbeelden zijn zoals voor sensoren of een sd-kaartlezer
0:03:00.220 wij gaan nu kiezen voor "blink"
0:03:06.190 Arduino opent kant-en-klare code voor ons
0:03:14.150 we beginnen met een stukje "commentaar"
0:03:17.420 dat is code die genegeerd wordt. Het kan worden gebruikt handig om een toelichting in de code te plaatsen.
0:03:26.620 Gebruik /* om een commentaar-blok te openen en */ om te sluiten
0:03:31.750 en als je maar één regel nodig hebt volstaat ook //
0:03:35.980 De Arduino begint als eerste met de setup() functie
0:03:39.430 Arduino stelt hier verschillende dingen in voordat hij begint met de loop() functie
0:03:44.450 Deze loop() functie zorgt ervoor dat jouw instructies oneindig herhaald worden.
0:03:50.170 De setup() functie wordt echter maar één keer uitgevoerd bij het starten van je programma
0:03:58.220 Er is een pin voor de "build-in LED", vaak pin 13
0:04:06.650 we zeggen dat de build-in LED een uitvoer is oftewel "output"
0:04:13.990 Hierna gaat het programma de loop() functie in
0:04:18.450 Hier wordt digitaal naar de LED_BUILDIN pin geschreven
0:04:20.290 en zet hem op HIGH
0:04:30.190 dan wachten we een seconde
0:04:32.110 hier staat duizend omdat het in milliseconden is uitgedrukt
0:04:38.460 vervolgens schrijven we weer naar de LED_BUILDIN, LOW
0:04:43.410 Het voltage gaat nul dus de LED gaat uit
0:04:48.630 vervolgens wachten we een seconde en dan start de Arduino loop() functie weer opnieuw
0:04:55.740 je kunt nu je Arduino via de usb-kabel aansluiten
0:05:00.160 als je dat gedaan hebt kun je in het menu kijken bij "hulpmiddelen"
0:05:04.450 Zorg dat je de goede Arduino hebt gekozen. Ik maak zelf gebruik van een Arduino UNO
0:05:09.250 Maak je bijvoorbeeld gebruik van een Nano of een Leonardo dan kun je deze hier kiezen
0:05:16.090 verder moeten we de goede poort kiezen. Het gaat hier om de poort waarop de Arduino is aangesloten
0:05:21.210 in mijn geval is dat de onderste, de "usb naar serieel converter", bij jou er Arduino  staan of iets anders
0:05:29.320 dit verschilt namelijk per computer en Arduino
0:05:33.790 als dit allemaal in orde is, kun je de code naar de Arduino sturen
0:05:39.160 Onderop komt de uitvoer te staan
0:05:42.940 Voordat we de code versturen gaan we eerst kijken met "verifiëren" of onze schets in orde is
0:05:49.200 er komt van alles voorbij in het scherm
0:05:51.090 dit zijn allemaal checks
0:05:55.919 als dit voltooid is, weet je dat er geen fouten gevonden zijn in je code
0:06:00.190 Dit wil niet zeggen dat de code precies doet wat je wilt, maar betekent dat de Arduino snapt wat jij geprogrammeerd hebt.
0:06:08.710 vervolgens klikken we op "uploaden"
0:06:11.220 daarmee wordt jouw programma naar de Arduino gestuurd
0:06:14.320 omdat dit een kleine schets is zie je dat dat heel snel gaat.
0:06:22.169 als er staat "avr-dude done" dan weet je dat het schrijven gelukt is
0:06:28.289 je zult nu zien dat het LED je op je Arduino is gaan knipperen zoals ik in de video laat zien
0:06:38.300 We hebben nu onze schets geüpload naar de Arduino. Zoals je kunt zien knippert de LED
0:06:44.350 we hebben aangegeven dat we deze elke seconde "aan" en "uit" willen hebben
0:06:49.360 we zien ook dat de Arduino dit aan het doen is. Hij herhaalt dit programma de hele tijd totdat jij de stroom er vanaf haalt
0:06:56.889 In de volgende les gaan we werken met een losse LED, breadboard en weerstand
0:07:04.940 Tot dan!